Khamis, 28 Oktober 2010

Apabila DIA terasa dekat denganku...

Aku pernah menjadi bodoh seketika. Bodoh dalam memilih jalan dan kehidupan yang bakal aku bentangkan untuk hari2 yang bakal mendatang. Aku pernah kecewa dan merasa betapa pedihnya dikhianati. aku pernah jatuh, malah berkali-kali. Pernah aku memandang sepi pada diriku sendiri...
dan bertanya...

... duhai diri.. mengapa begini jalan ceritamu?
... duhai diri.. mengapa kau yang menangis selalu?

Peritnya erti sebuah sabar yang penat ku gendong kehulu kehilir. Tanpa ada sesiapa yang sudi bertanya, waima menoleh sebentar. ketika aku merasa diri terlalu bodoh. Aku persoalkan kembali mengapa aku boleh jadi sebodoh ini.? hinggakan gagal mengenal diriku sendiri? Dan ketika aku merasa semua mata menjuih bibir dan meletakkan salah di bahuku. Aku hanya mampu berdiri dan menangis sendiri..siapa disisiku ketika itu?

Aku pernah meletakkan seluruh cintaku pada sesuatu yang bernama manusia. Aku belai, aku sayang malah akulah jua yang gagah mempertahankan tanpa gentar. Malah aku julang cintaku ke langit yang terbentang luas, mahu semua melihat betapa aku punya cinta yang membara. Hinggakan aku lupa. sebenarnya cinta itu tidak membawaku kemana-mana. Malah cinta itu hanya sisa-sisa yang sedikitpun tidak berharga di mata mereka.
Siapa disisiku ketika itu?
......dan ketika aku jatuh, dan cuba untuk berdiri kembali. Sungguh, aku mengharapkan agar ada tangan-tangan yang dapat memimpin aku perlahan-lahan. supaya aku mampu mendongakkan wajah pada langit yang terbentang. supaya aku tidak merasa lemah dan ketakutan. Siapa disisiku ketika itu?

....benarkan aku merasa keseorangan?...

Aku ingin bicara.. tentang hati yang selalu diduga... tentang takdir yang selalu dirasakan salah.
selalu. hatiku selalu bertanya. benarkan Tuhan dekat padaku apabila dia datangkan sesuatu bencana?
Benarkah Tuhan sedang memandangku ketika aku tertimpa masalah?
Ternyata. aku masih jua buta dalam melihat betapa besar kasih sayang Tuhan padaku. Walau aku selalu lupa dan sering meninggalkanNYA. Dia tetap ada dalam memberikanku nyawa untuk hari itu. Apabila aku gagal dalam memenuhi 'temujanji denganNYA, DIA masih sudi memberikan aku nikmat sebagai seorang manusia.
Dan ketika DIA mengirimkan perutusan sedikit duka yang membawa  jiwaku kembali kepadaNYA, apabila aku semakin jauh dari menyintaiNYA.

Mengapa, masih juga aku mengeluh...


Adakah aku masih tidak cukup baik sebagai seorang hamba? Tidakkah aku cukup sabar sebagai seorang isteri? masih gagalkah aku dalam mencintai anak-anakku sebagai seorang ibu?

Sebenarnya. disebalik kedukaan dan rasa kecewa. tersembunyi sesuatu yang maha besar tidak mampu dititip dengan kata. DIA masih lagi memberi ruang untuk aku kembali walau selalu aku mengkhianatiNYA. Masih lagi DIA biarkan aku bernafas walau kadang-kadang aku lupa menyebut namaNYA. Setiap saat ketika aku lupa. dia datangkan sesuatu supaya aku kembali mengadu keluh kesah padaNYA.

Itulah yang selalu ada ketika aku merasa sendiri. ketika rasa dikhianati. ketika kecewa dan sengsara.


KASIH SAYANG TUHAN.

Tiada ulasan: